Basisopleiding ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

De ErgoAcademie organiseert een ACT-opleiding voor ergotherapeuten die geen psychotherapeutische taak hebben, maar wel met hun cliënten willen werken rond het behalen van een bepaald resultaat of doel: meer zelfstandigheid, weten waar ze beroepsmatig naartoe willen, het huishouden beter regelen, de opvoeding van de kinderen anders oppakken, andere huisvestiging zoeken, solliciteren etc.

Waarom deze opleiding

Het gedragstherapeutische kader waarin ACT thuis hoort, is vaak voor hulpverleners met een paramedische achtergrond een terrein waar ze zich, zonder het vaak te weten, van nature al op begeven. Het zijn 'doeners' die met hun cliënten of patiënten aan de slag willen gaan. En belangrijk: deze hulpverleners komen ook vaak in aanraking met mensen die ernstige problemen kennen en waar zij geen handvaten voor hebben om mee te werken. Ook zij krijgen de mensen met psychiatrische problematieken, mensen met een zwaar verleden, mensen die echt vast zitten, mensen met een laag zelfbeeld etc.  

Programma

6 dagen van 10:00 - 17:00 uur

 

Volledige programma

 

Praktisch

  • 1795,-  leden
  • 1995,-  niet- leden
  • 34,5 accreditatiepunten
  • Bewijs van deelname
  • Inclusief catering en gratis parkeren
  • Locatie: Van der Valk Gilze-Tilburg, Klein Zwitserland 8, 5126 TA Gilze-Tilburg

Schrijf je hieronder in

Schrijf je hieronder in

In deze scholing maak je uitgebreid kennis met het ACT-model (Acceptance and Commitment Therapy) om op een frisse, empathische, levensingrijpende en concrete manier je werk diepgang te kunnen geven, ook in een niet-therapeutische context. ACT is inmiddels een erg bekend model dat zijn waarde ruimschoots bewezen heeft om met cliënten of patiënten verdiepend te kunnen werken en hen te helpen hun leven terug op de rails te krijgen.
De bedoeling van ACT is om cliënten of patiënten hun leven terug te geven. Hen helpen om voor zichzelf echt de zoektocht (te kunnen/durven) aan te gaan hoe zij zoveel mogelijk uit hun leven kunnen halen. Daarvoor is het nodig om te kunnen omgaan met pijn en te (durven) onderzoeken of obstakels echt obstakels zijn, dan wel hindernissen die in hun hoofd veel plaats hebben ingenomen in de loop der jaren.

Heb je zin in een duidelijke omkadering van het model, veel leermogelijkheden (vanuit zowel cliënt- als hulpverlenerspositie), een groot aantal voorbeelden uit de praktijk, werken met eigen casussen, rollenspelen doen, en vooral veel materiaal dat je onmiddellijk kan gebruiken in je praktijk?

Leerdoelen

Wat je in deze basisopleiding concreet gaat leren, zijn inzichten, tools, metaforen en oefeningen voor jezelf en voor je cliënten om:

  • Afstand te nemen van gedachten die je in je greep houden
  • Moeilijke gevoelens (zoals angst, verdriet, boosheid) en lichamelijke ongemakken (pijn, zenuwen, vermoeidheid,…) te dragen zodat ze je leven niet langer bepalen
  • Lastige situaties beter aan te kunnen óf te veranderen
  • Je waarden terug te vinden in je leven: wie wil ik zijn als persoon, welke relaties wil ik opbouwen, waaraan wil ik mijn tijd en energie besteden moest ik niet zo opgeslorpt zijn door mijn zorgen of problemen
  • Niet meer zo te hollen in je hoofd, maar in het hier-en-nu te blijven
  • Je zelfbeeld anders te bekijken

ACT-coaches zien hun cliënten keuzes maken en gedrag stellen wat zij zelf niet voor mogelijk gehouden hadden.

Doelgroep

De cursus richt zich tot HBO afgestudeerde ergotherapeuten die interesse hebben in en/of werken met chronische pijnpatiënten, patiënten die een ongeluk hebben gehad en in revalidatiefase zitten, diabetespatiënten etc.

Docenten

 

 

Christiaan Heelen

Met meer dan een decennium aan praktijkervaring in de geestelijke gezondheidszorg heeft Christiaan Heelen zich toegewijd op het begeleiden van individuen met complexe en chronische psychische uitdagingen, met een extra focus op verslaving en autisme. Fascinatie voor de rol van taal in menselijk gedrag heeft altijd een centrale rol gespeeld in zijn professionele reis. Deze fascinatie leidde uiteindelijk tot zijn verdieping in de Relational Frame Theory (RFT), waaruit vervolgens Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Proces-Based Behaviour Therapy (PBBT) voortvloeiden als zijn therapeutische pijlers. Christiaan verfijnt momenteel zijn vaardigheden door het postgraduaat van Allegre in contextuele gedragstherapie te volgen. Naast zijn praktijkwerk heeft hij een project opgezet om autismedeskundige hulpverleners te verbinden en verzorgt hij trainingen bij Allegre, met als doel een grotere impact te hebben op het gebied van geestelijke gezondheid, zowel op individueel niveau als binnen het bredere professionele landschap.

  

 

Céline Bex

Voordat Céline aan de slag ging als docent bij Allegre, deed ze uitgebreide ervaring op in het klinische werkveld. Bij Allegre speelt ze een centrale rol in het ondersteunen van de dagelijkse activiteiten en helpt ze daarnaast cliënten met verschillende hulpvragen. Bovendien begeleidt ze professionals bij het toepassen van Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Haar doel is om zowel op individueel niveau als binnen de bredere geestelijke gezondheidszorg blijvende impact te maken met ACT. Sinds 2018 verdiept Céline zich verder in de menswetenschappen, wat haar fascinatie voor menselijk gedrag verder heeft versterkt. Op dit moment is ze bezig met haar laatste jaar van het Postgraduaat in de Contextuele Gedragstherapie bij Allegre, waarmee ze haar expertise continu verfijnt.

Docenten

 

 

Christiaan Heelen

Met meer dan een decennium aan praktijkervaring in de geestelijke gezondheidszorg heeft Christiaan Heelen zich toegewijd op het begeleiden van individuen met complexe en chronische psychische uitdagingen, met een extra focus op verslaving en autisme. Fascinatie voor de rol van taal in menselijk gedrag heeft altijd een centrale rol gespeeld in zijn professionele reis. Deze fascinatie leidde uiteindelijk tot zijn verdieping in de Relational Frame Theory (RFT), waaruit vervolgens Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Proces-Based Behaviour Therapy (PBBT) voortvloeiden als zijn therapeutische pijlers. Christiaan verfijnt momenteel zijn vaardigheden door het postgraduaat van Allegre in contextuele gedragstherapie te volgen. Naast zijn praktijkwerk heeft hij een project opgezet om autismedeskundige hulpverleners te verbinden en verzorgt hij trainingen bij Allegre, met als doel een grotere impact te hebben op het gebied van geestelijke gezondheid, zowel op individueel niveau als binnen het bredere professionele landschap.

 

Céline Bex

Voordat Céline aan de slag ging als docent bij Allegre, deed ze uitgebreide ervaring op in het klinische werkveld. Bij Allegre speelt ze een centrale rol in het ondersteunen van de dagelijkse activiteiten en helpt ze daarnaast cliënten met verschillende hulpvragen. Bovendien begeleidt ze professionals bij het toepassen van Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Haar doel is om zowel op individueel niveau als binnen de bredere geestelijke gezondheidszorg blijvende impact te maken met ACT. Sinds 2018 verdiept Céline zich verder in de menswetenschappen, wat haar fascinatie voor menselijk gedrag verder heeft versterkt. Op dit moment is ze bezig met haar laatste jaar van het Postgraduaat in de Contextuele Gedragstherapie bij Allegre, waarmee ze haar expertise continu verfijnt.

Contact

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

Ergotherapie Nederland

 

Scholing
Dit is Ergotherapie
Ergotherapeut zoeken Kennisplatform
Over Ergotherapie Nederland
Congressen en bijeenkomsten

 

Contact

 

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

 

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

 

 

 

 

 

 

Disclaimer | Privacy statement