Deze eerste dag staat in het teken van kennismaking met de groep, een introductie van het lesprogramma en de te behalen leeruitkomsten van de opleiding. Gastdocent Anne Belonje, specialist ouderengeneeskunde neemt je mee in het normale verouderingsproces en de vitale ouder wordende mens. Aan het einde van de dag herken je gezond ouder zijn en voer je een (thuiswerk)opdracht uit over dit thema.
Gastdocent en coördinatie: Aline Lindeboom
Deze dag verdiep je je in de kwetsbare oudere mens. Aan de hand van het model van kwetsbaarheid leer je over de factoren die eraan kunnen bijdragen dat ouderen in een kwetsbare positie komen. Een aantal veel voorkomende geriatrische ziektebeelden en aandoeningen op zowel fysiek, mentaal als cognitief gebied komen aan bod. De opgedane kennis pas je toe op casuïstiek uit de eigen setting/context.
Dr. Robbert Gobbens van het lectoraat 'Gezondheid en Welzijn van Kwetsbare Ouderen' van Hogeschool Inholland neemt je mee in het model van kwetsbaarheid en de beïnvloedende factoren om in een kwetsbare positie te komen.
Geriater, Dr Max Franken gaat in het middagdeel in op de veelvoorkomende pathologie en co-morbiditeit van ouderen en gaat in op de zogenaamde 'geriatrische reuzen'. In een thuisopdracht pas je de theorie toe op casuïstiek uit de eigen setting.
Gastdocent en coördinatie: Carola Döpp
Deze dag verdiep je je in het kwetsbare brein en lerend vermogen. Je leert over het (analyseren van) cognitief handelen en hoe je dit als ouderenergotherapeut kunt toepassen in de praktijk. Daarnaast is aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van toegepaste cognitie.
Gastdocenten en coördinatie: Aline Lindeboom en Ine van de Schoor
Deze dag verdiepen we ons in het methodisch handelen, procesmodellen, de methodiek van evidence-based practice (EPB) en professioneel redeneren. De dag richt zich op het toepassen van methodisch handelen en EBP in de drukte van de alledaagse praktijk. Belangrijk tijdens deze dag is het professioneel redeneren als ouderenergotherapeut, zodat je bij complexe casuïstiek tot onderbouwd handelen komt. Daarnaast besteden we aandacht aan de relatie tussen methodisch handelen, EBP en professioneel redeneren en de meerwaarde van EBP bij gezamenlijke besluitvorming.
Gastdocenten: Mieke Borst en Ine van de Schoor
Deze dag staan dementie, veranderend gedrag en sensorische informatieverwerking centraal. Je doet dit vanuit het gedachtegoed en strategieën van EDOMAH en de zintuigelijke prikkelverwerking waarbij gebruik wordt gemaakt van eigen ingebrachte casussen. Je oefent met het observeren en analyseren van veranderend gedrag, verkent samenwerkingen met derden en vertaalt dit naar je eigen werksituatie.
Gastdocenten en coördinatie: Aline Lindeboom en Annemarie Bolder
Deze lesdag staat, samen met lesdag 10, in het teken van de (kwetsbare) oudere en het netwerk. Je leert planmatig te werken aan verheldering van collectieve participatiebehoeften van groepen kwetsbare ouderen. Je werkt met zowel de theorie als een praktijkopdracht. Je leert effectieve acties in te zetten om participatie te bevorderen. Daarnaast evalueer je de uitkomsten van de acties en de eigen rol en bijdrage als ouderenergotherapeut.
Gastdocenten en coördinatie: Gerlinde Roorda en Marjolein Tijssen
Tijdens deze dag besteden we aandacht aan houdingsproblematiek bij de kwetsbare oudere. We gaan in op het risico’s rondom houdingen en de oorzaken van het ontstaan van houdingsproblemen/vergroeiingen. We gaan dieper in op interventies die je kunt doen bij de passieve kwetsbare oudere, maar ook als iemand nog wel kan lopen. Het is het om aandacht voor houdingsproblematiek in alle fasen van het proces van veroudering te hebben. Preventie is hierbij erg belangrijk. Aan het eind van de dag ga je nadenken hoe jij dit in jouw praktijk kunt gaan toepassen.
Gastdocenten en coördinatie: Gerlinde Roorda en Manon Vos
Deze dag verdiep je je in zorgtechnologie voor kwetsbare ouderen. Hierbij is er aandacht voor twee perspectieven. In het ochtenddeel zal gastdocent Ramon Daniëls ingaan op de kansen die nieuwe technologie biedt voor cliënten van de ergotherapie. Daarnaast bespreken we de rol van ouderenergotherapeuten om deze kansen te benutten en de wijze waarop je als ouderenergotherapeut in je organisatie of praktijk kunt bijdragen aan innovatie met zorgtechnologie. In het middagdeel zal gastdocent Remco Blok ingaan op de manier waarop technologie inzetbaar en verkrijgbaar is, wat je rol is als ouderenergotherapeut in de verstrekking daarvan en hoe je dit praktisch implementeert binnen de verschillende settings.
Coördinatie: Ine van de Schoor
Deze dag verdiepen we ons in de rol van de ouderenergotherapeut bij kwetsbare ouderen met psychiatrische problematiek, ook staan we hierbij stil bij wet en regelgeving die hierbij van toepassing is. We benaderen ethische vraagstukken vanuit verschillende perspectieven en dagen iedereen uit actief deel te nemen aan een moreel beraad.
Gastdocenten: Irene de With en Adrie Kanis
Coördinatie: Aline Lindeboom
In de ochtend verdiep je je in de rol van de ouderenergotherapeut in de laatste levensfase, de palliatieve en terminale fase. De rol van de ouderen ergotherapeut worden binnen deze fases via presentaties en inbreng van (eigen) cases verhelderd. Je krijgt met name zicht op het palliatieve zorgspectrum en betekenisvolle interventies die de Ergotherapie hierin kan verrichten.
De middag gaat in op rouw, fases van rouw en welke rol rouw speelt als ouderenergotherapeut. Je gaat praktisch aan de slag met ingebrachte casuïstiek
Gastdocent en coördinatie Ine van de Schoor
Op deze laatste lesdag van de opleiding vinden de eindpresentaties plaats. Daarnaast belicht prof dr. Maud Graff in de middag de onderzoeksprojecten vanuit de leerstoel ergotherapie en legt aan de hand van de opgedane kennis en persoonlijke ontwikkeling naar specialist ouderenergotherapie in deze opleiding, de verbinding met de kansen in het nu en in de toekomst van de ouderenergotherapie.