Lesprogramma post-hbo-opleiding Ouderenergotherapie

 

Toelichting op de lesdagen

 

Dag 1

Deze eerste dag staat in het teken van kennismaking met de groep, een introductie van het lesprogramma en de te behalen leeruitkomsten van de opleiding. Gastdocent Anne Belonje, specialist ouderengeneeskunde neemt je mee in het normale verouderingsproces en de vitale ouder wordende mens. Aan het einde van de dag herken je gezond ouder zijn en voer je een (thuiswerk)opdracht uit over dit thema.

Coördinatie: Aline Lindeboom

Dag 2

Deze dag verdiep je je in de kwetsbare oudere mens. Aan de hand van het model van kwetsbaarheid leer je over de factoren die eraan kunnen bijdragen dat ouderen in een kwetsbare positie komen. Een aantal veel voorkomende geriatrische ziektebeelden en aandoeningen op zowel fysiek, mentaal als cognitief gebied komen aan bod. De opgedane kennis pas je toe op casuïstiek ui de eigen setting/context.

Dr. Robbert Gobbens van het lectoraat 'Gezondheid en Welzijn van Kwetsbare Ouderen' van Hogeschool Inholland neemt je mee in het model van kwetsbaarheid en de beïnvloedende factoren om in een kwetsbare positie te komen.

Geriater, Dr Max Franken gaat in het middagdeel in op de veelvoorkomende pathologie en co-morbiditeit van ouderen en gaat in op de zogenaamde 'geriatrische reuzen'. In een thuisopdracht pas je de theorie toe op casuïstiek uit de eigen setting.

Coördinatie: Carola Döpp

Dag 3

Deze dag verdiep je je in het kwetsbare brein en lerend vermogen. Je leert over het (analyseren van) cognitief handelen en hoe je dit als ouderenergotherapeut kunt toepassen in de praktijk. Daarnaast is aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van toegepaste cognitie.

Docenten en coördinatie: Aline Lindeboom en Ine van de Schoor

Dag 4

Het thema van dag 4 is het professioneel redeneren als ouderenergotherapeut. Om in complexe casuïstiek tot weloverwogen, onderbouwde keuzes te kunnen komen, start deze dag met een verdieping op het methodisch handelen als ouderenergotherapeut. Je gaat praktisch aan de slag met ingebrachte casuïstiek, waarbij je met je medestudenten het methodisch proces van de ouderenergotherapeut doorloopt. Daarnaast is er aandacht voor professionele voor professionele verslaglegging, zowel in het ergotherapeutisch dossier als in communicatie naar anderen. 

In de middag zal de theorie van Evidence Based Practice (EPB) behandeld worden. Zelf ga je aan de slag met het zoeken en beoordelen van relevante artikelen, gevolgd door een huiswerkopdracht.

Docent en coördinatie: Carola Döpp

Dag 5

Deze dag staan dementie, veranderend gedrag en sensorische informatieverwerking centraal. Je doet dit vanuit het gedachtengoed en strategieën van EDOMAH en de zintuigelijke prikkelverwerking waarbij gebruik wordt gemaakt van eigen ingebrachte casussen. Je oefent met het observeren en analyseren van veranderend gedrag, verkent samenwerkingen met derden en vertaalt dit naar je eigen werksituatie.

Docenten en coördinatie: Aline Lindeboom en tweede docent

Dag 6 en dag 10

Deze twee lesdagen staan in het teken van de kwetsbare oudere en het netwerk.  Je leert vanuit de theorie en vervolgens vanuit een praktijkopdracht planmatig te werken aan verheldering van collectieve participatiebehoeften van groepen kwetsbare ouderen. Je leert effectieve acties voor het bevorderen van de participatiebehoefte in te zetten en evalueert de uitkomsten en effectiviteit van het professionele proces en van de eigen rol en bijdrage als ouderenergotherapeut.

Docenten en coördinatie: Gerlinde Roorda en Marjolein Tijssen

Dag 7

Deze dag verdiep je je in zorgtechnologie. Hierbij is er aandacht voor twee perspectieven.  In de ochtend wordt het beroepsgerichte perspectief onder de loep genomen, waarbij de rol van ergotherapeut t.a.v. nieuwe technologie en technologische ontwikkelingen centraal staat. In de middag ligt de focus op het cliëntgerichte perspectief waarbij zorgtechnologie kan worden toegepast in een eigen casuïstiek en handvatten biedt om het implementatieproces in de eigen context vorm te geven.

Coördinatie: Ine van de Schoor

Dag 8

Tijdens deze dag besteden we aandacht aan houdingsproblematiek bij de kwetsbare oudere. We gaan in op het risico’s rondom houdingen en de oorzaken van het ontstaan van houdingsproblemen/vergroeiingen.  We gaan dieper in op interventies die je kunt doen bij de passieve kwetsbare oudere, maar ook als iemand nog wel kan lopen. Het is het om aandacht voor houdingsproblematiek in alle fasen van het proces van veroudering te hebben. Preventie is hierbij erg belangrijk. Aan het eind van de dag ga je nadenken hoe jij dit in jouw praktijk kunt gaan toepassen.

Docenten en coördinatie: Gerlinde Roorda en Manon Vos

Dag 9

Deze dag verdiepen we ons in de rol van de ouderenergotherapeut bij kwetsbare ouderen met psychiatrische problematiek, ook staan we hierbij stil bij wet en regelgeving die hierbij van toepassing is. We benaderen ethische vraagstukken vanuit verschillende perspectieven en dagen iedereen uit actief deel te nemen aan een moreel beraad.

Docenten: Irene de With en Adrie Kanis
Coördinatie: Aline Lindeboom

Dag 11

In deze dag verdiep je je in de rol van de ouderenergotherapeut in de laatste levensfase. Gastdocent Susanne Niesten neemt je mee in de rol van ergotherapeut binnen de palliatieve en terminale fase.  De rol van de ergotherapeut ten aanzien van rouw wordt verdiept via presentaties en inbreng van (eigen) cases. Je gaat oefenen met het inzetten van betekenisvolle interventies aan cliënten in de laatste levensfase.

Docent en coördinatie Ine van de Schoor

Dag 12

Op de laatste lesdag geef je een eindpresentatie van je portfolio met de afgeronde opdrachten.

Prof dr. Maud Graff belicht de onderzoeksprojecten vanuit de leerstoel ergotherapie en geeft een doorkijk naar de prachtige kansen in de toekomst van de ouderenergotherapie.