09:00-09:30 Inloop & Ontvangst deelnemers bij Ergotherapie Nederland
09.30-09.45 Opening door Theo van der Bom & dagvoorzitter Yvette Zwart
09:45-10:30 Plenaire lezing: 'Welke invloed hebben onze emoties ons dagelijks functioneren?'
Lezing gegeven door Jolanda Grootenhuis, sinds 2005 werkzaam bij het Centrum voor Neuropsychiatrie van Mediant. Een GGZ instelling in Enschede. Zij werkt in het ambulante team met mensen met hersenletsel en psychische/psychiatrische problematiek.
Jolanda Grootenhuis is ergotherapeut, cognitief revalidatie therapeut (CPCRT) en reAttach specialist.
In mijn werk heb ik veel te maken met emotie regulatie problematiek. Samen met mijn collega heb ik de Vaardigheid Training Emotieregulatie Stoornis (VERS training) aangepast voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel. Daarnaast speelt emotieregulatie vaak een grote rol in mijn individuele behandelingen. In deze presentatie wil ik jullie meenemen in de modellen welke ik gebruik om mijn cliënten uitleg te geven over hoe je emoties je dagelijks functioneren beïnvloeden. En hoe ik deze modellen gebruik om mijn behandeling vorm te geven.
10.30-11.15 Plenaire lezing ‘De kracht van het ‘doen’ in zelfmanagementondersteuning in de ggz’
Een presentatie over de rol van ergotherapeuten bij de ondersteuning van zelfmanagement, door Dr. Ton Satink, Associate Lector Neurorevalidatie, HAN University of Applied Sciences.
Zelfmanagementondersteuning is in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) een actueel, maar relatief nieuwe benadering. Zelfmanagement heeft als belangrijk aandachtspunt de hoeveelheid zelfregie die een cliënt wil en kan nemen. De begeleiding betreft onder anderen de cliënt te begeleiden en aan te moedigen die zelfregie steeds meer te nemen.
Diverse artikelen en standaarden in de ggz beschrijven in grote lijnen zelfmanagement in de ggz. Specifieke invulling vanuit de ergotherapie ontbreekt hier echter.
In de presentatie zal allereerst een algemeen beeld van zelfmanagement en zelfregie worden geschetst. Vervolgens zal een mogelijke invulling vanuit het ergotherapeutisch denken worden geschetst zodat cliënten in de ggz ‘door te doen kunnen ervaren hoe het is om zelfregie te nemen en je leven te managen zoals jij dat wilt.’
11.15-11.45 Korte pauze & verplaatsen naar workshops
11.45-12.45 Workshopronde 1
Keuze uit:
Workshop Brainblocks bij mensen met mentale gezondheidsklachten
Door: Marion Laanstra, gezinshulpverlener Intensieve psychiatrische gezinsbegeleiding
Kinderen, jongeren en volwassenen lopen soms vast in relatie tot zichzelf en de anderen. Brain Blocks is een interventie gericht op het verbeteren van hun sociale en emotionele functioneren. Cliënten worden uitgenodigd om door middel van de Brain Blocks materialen hun gevoelens en gedachten te verbeelden. De begeleider reflecteert samen met de cliënt op deze beelden.
Wat is Brain Blocks?
In fysieke zin is Brain Blocks een doos met verschillende materialen waaronder; afbeeldingen van een hoofd, blokken, cilinders, bruggen en ballen in verschillende kleuren, sheets en een filter. Brain Blocks is een interventie die breed ingezet wordt binnen de hulpverlening en het onderwijs. Het doel van Brain Blocks is om door middel van reflectie meer inzicht te krijgen in eigen gevoelens en gedachten en in die van anderen. We gaan ervan uit dat de meer inzicht tevens leidt tot anders kijken naar ervaringen wat op zijn beurt het denken, voelen en handelen beïnvloed. Samen met de begeleider gaat de client op zoek naar antwoorden en oplossingen.
In de workshop vertellen wij u er graag meer over.
De workshop BrainBlocks zal worden uitgevoerd door Marion Laanstra, zij heeft o.a. gewerkt als Gezinshulpverlener Intensieve Psychiatrische Gezinsbegeleiding, Ambulant gezinshulpverlener IOG en Complexe gezinnen, Ambulant hulpverlener Crisis en MST therapeut. Zij is vanaf 2020 als cursusleider werkzaam binnen BrainBlocks.
Workshop Zorgverlening aan mensen met licht verstandelijke beperkingen binnen de GGZ
Door: drs. Koos de Haan, www.koosdehaan.nl
Mensen met Lichte Verstandelijke Beperkingen (LVB) kunnen een beter leven hebben, wanneer je ze herkent, begrijpt en jouw handelen op hen kan afstemmen.Maatschappelijke ontwikkelingen maken dat mensen met LVB verder onder druk komen te staan. Het begrijpen van hun mogelijkheden maakt dit duidelijk.
Hoe werken onze hersenen nu? In een sterk vereenvoudigd model word je hierin meegenomen. Hierbij wordt ingezoomd op de cognitieve mogelijkheden. Hierdoor wordt duidelijk dat jouw gespreksvoering met hen moet worden aangepast. Praktische richtlijnen voor gespreksvoering worden gepresenteerd.
12.45-13.45 Lunchpauze & netwerkgelegenheid
13.45-14.45 Workshopronde 2 (keuze uit: zie ronde1)
14.45-15.00 Korte pauze & verplaatsen naar Auditorium
15.15-16.00 Plenaire lezing ‘Wat zijn de grootste uitdagingen binnen de psychiatrie?’
Innovatie in de GGZ, door prof. dr. Floortje Scheepers, hoogleraar innovatie in de GGZ, UMC Utrecht
De grootste uitdaging is om in een snel veranderende, digitaliserende wereld niet vast te klampen aan het oude, maar moedig met elkaar te zoeken naar manieren om verbonden te blijven en deze veranderingen als kansen te zien in een nieuwe werkelijkheid.
De technologische revolutie plaatst ons voor vraagstukken waar we nog geen antwoorden op hebben. Nieuwe digitale verbindingen en mogelijkheden maken duidelijk dat lineaire processen (richtlijnen, organisaties in een keten, lineaire analyse modellen) niet meer volstaan om de steeds complexere en interactieve werkelijkheid te begrijpen en te verbeteren.
Het vakgebied psychiatrie gaat enorm veranderen de komende jaren en we moeten deuren en ramen open zetten om deze verandering aan te gaan. Wat gaat de technologie overnemen van de dokter? Hoe krijgen we met moderne manieren van data verzameling een beter beeld van de complexe en dynamische werkelijkheid? Hoe maken we modellen om die werkelijkheid beter te analyseren en recht te doen aan alle ingewikkelde interacties die ons menselijk gedrag, gevoel en denken beïnvloeden?
16.00-16.15 Afsluiting door dagvoorzitter
16.15-17.00 Netwerkborrel