Kinderen met unilaterale cerebrale parese (CP) gebruiken de aangedane arm en hand vaak minder dan ze op basis van hun capaciteiten zouden kunnen. Dit fenomeen wordt ook wel ‘developmental disregard’ genoemd. Al vanaf zeer jonge leeftijd (3-4 maanden) is het mogelijk een asymmetrie in het gebruik van de armen en handen bij baby’s met (een hoog risico op het ontwikkelen van) unilaterale CP op te sporen. Dit biedt mogelijkheden voor het aanbieden van vroege interventies gericht op het trainen van de arm en hand. In deze lezing wordt ingegaan op thuisbehandelprogramma’s voor het jonge kind met uCP met video coaching op afstand. De wijze van coachen en de samenwerking met ouders en de therapeut uit de eerste lijn bieden mogelijk inspiratie voor andere doelgroepen binnen de kinderzorg.
10:45-11:00 - Pauze
11:00-12:00 - Partnering for change - Barbara Piskur en Sarah Meuser
Kansengelijkheid, inclusie, participatie en erbij horen gaat over de mate waarin mensen kunnen meedoen in dagelijkse activiteiten die van belang zijn voor hun ontwikkeling, welzijn en positieve gezondheid. In het bijzonder geldt dit voor onze jongste populatie – kinderen. Kinderen met een taalachterstand, sociale achterstand, beperking, onrust, aandachtsprobleem of anderzijds hebben moeite met schoolse participatie; zij lopen het risico niet mee te komen en zich minder onderdeel van de groep te voelen. De mate van diversiteit in klassen op de basisschool is gegroeid en terecht dat aandacht gevraagd wordt voor het inspelen op individuele verschillen van kinderen. Deze presentatie focust op een bijzondere innovatie ontwikkeld door ergotherapeuten – Partnering for Change (P4C) en uitkomsten uit Nederlandse studies van Meuser et al. P4C gaat over deskundigheidbevordering (capacity building) van leerkrachten, optimalisatie van de schoolse omgeving om de kansengelijkheid van alle kinderen te vergroten door cross-over samenwerking.
14:00-15:00 - Evidence-based Ergotherapeutische Thuisprogramma's - lessen en reflecties op implementatieonderzoek in Pakistan - Debbie Kramer
1. een community of practice in Engeland, die Evidence Summaries maakt om praktijkcollega's te ondersteunen bij de implementatie van onderzoeksbevindingen Practice guidance - RCOT
2. een implementatie onderzoek van de Evidence Summary over Occupational Therapy Home Programmes in een uitdagende context in Pakistan
3. de toepassing van de uitkomsten in ergotherapie onderwijs een praktijk in Pakistan en Nederland.
Je wordt uitgenodigd om actief te participeren en inzichten vanuit je eigen praktijk in te brengen.
15:00-16.00 - De toepassing van het PRPP-Systeem in de kinderergotherapie - Marieke Rothuizen
Na een korte toelichting op het PRPP-Systeem volgt er een reflectie op de toepassing van het PRPP-Systeem in de kinderergotherapie. Hoe benut je dit optimaal binnen je 10 uur ergotherapie? Wat doe je als er meer uren mogelijk zijn? Hoe betrek je ouders bij de toepassing zodat het zo efficiënt mogelijk wordt ingezet? Daarnaast zullen we in het uur ook stil staan bij jullie ervaringen; zowel de meerwaarde als mogelijke barrières. Het idee is dat jij aan het einde weet hoe je het PRPP-Systeem in jouw werkcontext kan benutten.
16:00-16:15 - Afsluiting door dagvoorzitter Koen van Dijk