Docenten Jolien van Houten, Laurens de Kroon en Rianne Jansens geven in samenwerking met de Ergo Academie de 3-daagse cursus ‘CO-OP Approach™’ in Utrecht.
In deze 3-daagse cursus leer je om met de interventie Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach™) cliënten te ondersteunen in het (weer) oppakken van de eigen handelingsregie. De CO-OP Approach™ wordt in Nederland in de desbetreffende richtlijnen aanbevolen voor volwassenen na CVA en voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Er is bewijskracht voor de effectiviteit van de CO-OP Approach™ voor diverse doel-en-leeftijdsgroepen, te weten: kinderen/jongeren met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, SB als ook voor volwassenen met CVA en NAH.
Cliënt voorwaarden betreffen een voldoende mate van communicatieve en cognitieve vaardigheden.
De cursus bestaat uit twee aaneengesloten dagen, met na ongeveer vier maanden een derde cursusdag. De cursus is gevarieerd en interactief: presentatie van theorie, praktische ervaringsopdrachten, observatie aan de hand van video’s, oefenen met elkaar wisselen elkaar af.
Programma3 dagen van 9:30 tot 17:00 uur
Praktisch
|
Op basis van kennis en begrip van de theorie en de voortdurende ontwikkeling van het CO-OP concept, train je technieken die je kunt gebruiken bij de toepassing van de CO-OP Approach™, zoals:
Na de tweedaagse wordt verwacht dat elke deelnemer aan de slag gaat met een cliënt uit zijn/haar praktijksituatie. De gehele interventie wordt dan toegepast: doelbepaling, dynamische performance analyse, interventie en evaluatie om zodoende op de derde dag een casus te kunnen presenteren en toepassingsgerichte vragen te kunnen stellen.
De derde dag staat in het teken van het bespreken van eigen ervaringen en vragen aan de hand van de gepresenteerde casus, verdieping door extra toelichting en oefening, handvatten om de CO-OP Approach™ te implementeren in de eigen praktijkcontext.
Na de cursus CO-OP Approach™ heb je extra tools om:
De cursus is in de eerste plaats bedoeld voor ergotherapeuten werkzaam met cliënten die problemen ervaren bij het uitvoeren van dagelijkse (motorische) activiteiten ten gevolge van DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, leerproblemen, CVA. De workshop is ook geschikt voor andere hulpverleners werkzaam met de doelgroep.
Hbo werk- en denkniveau en verwachtte studiebelasting 18 uur studiebelasting, waarvan 12 uur voorbereiding naar verwachting voor uitwerken van eigen casuïstiek en formuleren vragen en/of bespreekpunten.
| Jolien van den HoutenJolien van den Houten ontplooit vanuit Jolien.vandenhouten OT-activiteiten gericht op deskundigheidsbevordering van professionals in de vorm van trainingen, waaronder training in de CO-OP Approach™, dagvoorzitterschap en projecten gesitueerd in onderwijs en gezondheidszorg. Zij zet zich in voor de (internationale) Ergotherapie, het Nl-DCD netwerk en ICAN (International Cognitive Approaches Network). |
| Rianne JansensRianne Jansens werkt sinds 2013 voor het Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg, waar ze zich richt op onderzoek naar de behoeften en evaluatie van technologische producten en zorgaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking. Ze nam deel aan het Europese COST action LUDI van 2014-2018 en momenteel onderzoekt ze 3D geprinte hulpmiddelen. Haar werk combineert ze met onderwijstaken in ergotherapie en post-hbo, met expertisegebieden in kinderen & jeugd en technologie in de zorg. |
| Laurens de KroonLaurens de Kroon is fysiotherapeut en gecertificeerd CO-OP instructeur. Sinds 2019 is hij werkzaam met kinderen en jongeren van 0-18 jaar, primair in het reguliere en speciale basisonderwijs in Denemarken en sinds 2021 in Nederland. Momenteel werkt hij op 4 basisscholen met kinderen met onder andere motorische ontwikkelingsachterstanden en leerstoornissen, maar ook met leerkrachten aan ontwikkeling van de dagelijkse praktijk in de klas. Hiernaast is hij bezig met de Master Kinderfysiotherapie aan de HU. |
Docenten |
Jolien van den HoutenJolien van den Houten ontplooit vanuit Jolien.vandenhouten OT-activiteiten gericht op deskundigheidsbevordering van professionals in de vorm van trainingen, waaronder training in de CO-OP Approach™, dagvoorzitterschap en projecten gesitueerd in onderwijs en gezondheidszorg. Zij zet zich in voor de (internationale) Ergotherapie, het Nl-DCD netwerk en ICAN (International Cognitive Approaches Network). |
Rianne JansensRianne Jansens werkt sinds 2013 voor het Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg, waar ze zich richt op onderzoek naar de behoeften en evaluatie van technologische producten en zorgaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking. Ze nam deel aan het Europese COST action LUDI van 2014-2018 en momenteel onderzoekt ze 3D geprinte hulpmiddelen. Haar werk combineert ze met onderwijstaken in ergotherapie en post-hbo, met expertisegebieden in kinderen & jeugd en technologie in de zorg. |
Laurens de KroonLaurens de Kroon is fysiotherapeut en gecertificeerd CO-OP instructeur. Sinds 2019 is hij werkzaam met kinderen en jongeren van 0-18 jaar, primair in het reguliere en speciale basisonderwijs in Denemarken en sinds 2021 in Nederland. Momenteel werkt hij op 4 basisscholen met kinderen met onder andere motorische ontwikkelingsachterstanden en leerstoornissen, maar ook met leerkrachten aan ontwikkeling van de dagelijkse praktijk in de klas. Hiernaast is hij bezig met de Master Kinderfysiotherapie aan de HU. |
Contact
Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht
E-mail
en@ergotherapie.nl
Telefoonnummer
030 2628356
Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.
Ergotherapie Nederland
Scholing
Contact
Ergotherapie Nederland
E-mail
|