Cursus Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach)

Tijdens deze 3-daagse cursus leer je met Cognitive Orientation to daily Occupational Performance( CO-OP Approach) cliënten ondersteunen in het (weer) oppakken van de eigen handelingsregie. De CO-OP Approach wordt aanbevolen voor volwassenen na CVA en voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Bewezen is dat de CO-OP Approach voor verschillende doel- en leeftijdsgroepen werkt. Zoals kinderen en jongeren met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP en SB als volwassenen met CVA en NAH.

Waarom deze cursus

Je traint technieken die je kunt gebruiken bij de toepassing van de CO-OP Approach, zoals:

  • cliëntgecentreerde doelbepaling
  • analyse van het handelen met de dynamische interactie tussen de cliënt, de taak en de omgeving als uitgangspunt, aan de hand van een Dynamische Performance Analyse (DPA)
  • aanleren van de globale probleem oplossingsgerichte cognitieve strategie Doel-Plan-Actie-Check aan de cliënt
  • stimuleren van het ontdekken van domein-specifieke strategieën (DSS) door begeleid ontdekken (guided discovery)
  • therapeutische begeleidingstechnieken die horen bij begeleid ontdekken
  • technieken voor de transfer en generalisatie van het geleerde door de cliënt
  • betrekken van de sociale omgeving van de cliënt
  • hanteren van ondersteunende middelen zoals werken met een mediator en werkbladen
  • evaluatie van de verandering in het handelen
  • verwerken data in de vorm van een rapportage

Na de 2 cursusdagen ga je aan de slag met een cliënt uit je praktijk. Je past de hele interventie toe: doelbepaling, dynamische performance analyse, interventie en evaluatie om zo op de 3e dag een casus te presenteren en toepassingsgerichte vragen te stellen. De 3e dag staat in het teken van het bespreken van eigen ervaringen en vragen aan de hand van de gepresenteerde casus, verdieping door extra toelichting en oefening, handvatten om de CO-OP Approach te implementeren in de eigen praktijkcontext.

Studiebelasting

12 uur voorbereiding (zelfstudie) voor uitwerken van eigen casuïstiek en formuleren vragen en/of bespreekpunten. Dit komt bovenop de contacturen.

Programma

3 dagen van 09:30 - 17:00 uur

(Inloop 9:00 uur)


Bekijk volledige programma

 

Praktisch

  • €699,- voor leden
  • €849,- voor niet-leden
  • 27 accreditatiepunten
  • Bewijs van deelname
  • Locatie: Ergotherapie Nederland, Orteliuslaan 750, 3528 BB Utrecht

Schrijf je hieronder in

Schrijf je hieronder in

Leerdoelen

  • cliëntgerichte doelstellingen formuleren
  • het handelen van de cliënt in de context analyseren en beïnvloeden vanuit de persoon, de omgeving en de activiteiten
  • actief leren bij de cliënt bevorderen
  • oplossingsgericht werken verder vormgeven
  • het geleerde en nieuwe taken in een andere context toepassen te faciliteren
  • de CO-OP Approach implementeren in je eigen praktijk

Cursusvoorwaarden
Zie cursusvoorwaarden

 

Docenten

 

 

 

 

 

Rianne Jansens

 

Sinds 2013 werk ik voor het Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg op het gebied van kind & jeugd: behoeften- en evaluatie-onderzoek van een technologisch product en van zorg- en ondersteuningsaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking. Van 2014-2018 heb ik deelgenomen aan het Europese COST action LUDI, play for children with disabilities. Momenteel werk ik aan een onderzoek waarbij we nagaan of ergotherapeuten in co-creatie met cliënten 3D geprinte hulpmiddelen kunnen co-creëren ter ondersteuning van het dagelijks handelen.

Ik combineer mijn werkzaamheden voor het lectoraat met onderwijstaken, zowel in de opleiding ergotherapie als ook post-hbo. Mijn expertisegebieden zijn kind & jeugd en technologie in de zorg.


Na mijn bachelor in de ergotherapie heb ik gewerkt met kinderen/jongeren tussen 0 en 25 jaar met diverse problemen in het dagelijks handelen, onder andere door leerstoornissen, auditieve, visuele, verstandelijke of meervoudige beperkingen. Hierbij was het vraaggericht en occupation based werken samen met ouders en leerkrachten/groepsleiding leidend. In 2011 heb ik de European Master of Science in Occupational Therapy afgerond. 

 

 

 

 

Jolien van den Houten

 

Ergotherapeut, docent aan Zuyd Hogeschool, gecertificeerd CO-OP instructor, lid van de CO-OP academy executive. 

Vanuit Jolien.vandenhouten.OT ontplooi ik activiteiten gericht op deskundigheidsbevordering van professionals in de vorm van trainingen, waaronder training in de CO-OPApproach,  dagvoorzitterschap en projecten gesitueerd in onderwijs en gezondheidszorg.  Ik zet mij in voor de (internationale) Ergotherapie, het Nl-DCD netwerk en ICAN (International Cognitive Approaches Network).

 

 

 

 

Laurens de Kroon

 

Fysiotherapeut en gecertificeerd CO-OP instructeur. Sinds 2019 ben ik werkzaam met kinderen en jongeren van 0-18, primair in het reguliere en speciale basisonderwijs in Denemarken en sinds 2021 in Nederland. Momenteel werk ik op 4 basisscholen met kinderen met onder andere motorische ontwikkelingsachterstanden en leerstoornissen, maar ook met leerkrachten aan ontwikkeling van de dagelijkse praktijk in de klas.

Hiernaast ben ik momenteel bezig met de Master Kinderfysiotherapie aan de HU.

 

 

 

Rianne Jansens

 

 

Sinds 2013 werk ik voor het Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg op het gebied van kind & jeugd: behoeften- en evaluatie-onderzoek van een technologisch product en van zorg- en ondersteuningsaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking. Van 2014-2018 heb ik deelgenomen aan het Europese COST action LUDI, play for children with disabilities. Momenteel werk ik aan een onderzoek waarbij we nagaan of ergotherapeuten in co-creatie met cliënten 3D geprinte hulpmiddelen kunnen co-creërenter ondersteuning van het dagelijks handelen.

Ik combineer mijn werkzaamheden voor het lectoraat met onderwijstaken, zowel in de opleiding ergotherapie als ook post-hbo. Mijn expertisegebieden zijn kind & jeugd en technologie in de zorg.


Na mijn bachelor in de ergotherapie heb ik gewerkt met kinderen/jongeren tussen 0 en 25 jaar met diverse problemen in het dagelijks handelen, onder andere door leerstoornissen, auditieve, visuele, verstandelijke of meervoudige beperkingen. Hierbij was het vraaggericht en occupation based werken samen met ouders en leerkrachten/groepsleiding leidend. In 2011 heb ik de European Master of Science in Occupational Therapy afgerond. 

 

 

Jolien van den Houten

 

 

Ergotherapeut, docent aan Zuyd Hogeschool, gecertificeerd CO-OP instructor, lid van de CO-OP academy executive. 

Vanuit Jolien.vandenhouten.OT ontplooi ik activiteiten gericht op deskundigheidsbevordering van professionals in de vorm van trainingen, waaronder training in de CO-OPApproach,  dagvoorzitterschap en projecten gesitueerd in onderwijs en gezondheidszorg.  Ik zet mij in voor de (internationale) Ergotherapie, het Nl-DCD netwerk en ICAN (International Cognitive Approaches Network).

 

 

 

Laurens de Kroon

 

 

Fysiotherapeut en gecertificeerd CO-OP instructeur. Sinds 2019 ben ik werkzaam met kinderen en jongeren van 0-18, primair in het reguliere en speciale basisonderwijs in Denemarken en sinds 2021 in Nederland. Momenteel werk ik op 4 basisscholen met kinderen met onder andere motorische ontwikkelingsachterstanden en leerstoornissen, maar ook met leerkrachten aan ontwikkeling van de dagelijkse praktijk in de klas.

Hiernaast ben ik momenteel bezig met de Master Kinderfysiotherapie aan de HU.

 

Contact

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

Ergotherapie Nederland

 

Scholing
Dit is Ergotherapie
Ergotherapeut zoeken Kennisplatform
Over Ergotherapie Nederland
Congressen en bijeenkomsten

 

Contact

 

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

 

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

 

 

 

 

 

 

Disclaimer | Privacy statement