Cursus Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach™)

Docenten Jolien van Houten, Laurens de Kroon en Rianne Jansens geven in samenwerking met de Ergo Academie de 3-daagse cursus ‘CO-OP Approach™’ in Utrecht.

In deze 3-daagse cursus leer je om met de interventie Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach™) cliënten te ondersteunen in het (weer) oppakken van de eigen handelingsregie. De CO-OP Approach™ wordt in Nederland in de desbetreffende richtlijnen aanbevolen voor volwassenen na CVA en voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Er is bewijskracht voor de effectiviteit van de CO-OP Approach™ voor diverse doel-en-leeftijdsgroepen, te weten:  kinderen/jongeren met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, SB als ook voor volwassenen met CVA en NAH.

Cliënt voorwaarden betreffen een voldoende mate van communicatieve en cognitieve vaardigheden.

De cursus bestaat uit twee aaneengesloten dagen, met na ongeveer vier maanden een derde cursusdag. De cursus is gevarieerd en interactief: presentatie van theorie, praktische ervaringsopdrachten, observatie aan de hand van video’s, oefenen met elkaar wisselen elkaar af.

Programma

 3 dagen van 9:30 tot 17:00 uur

 

 Volledig programma 

 

Praktisch

  • 855,-  leden
  • 1025,-  niet- leden
  • 21 accreditatiepunten
  • Bewijs van deelname
  • Inclusief catering en gratis parkeren
  • Ergotherapie Nederland
    Orteliuslaan 750
    3528BB Utrecht

Schrijf je hieronder in

Schrijf je hieronder in

Op basis van kennis en begrip van de theorie en de voortdurende ontwikkeling van het CO-OP concept, train je technieken die je kunt gebruiken bij de toepassing van de CO-OP Approach™, zoals:

  • Cliënt gecentreerde doelbepaling
  • Analyse van het handelen met de dynamische interactie tussen de cliënt, de taak en de omgeving als uitgangspunt, aan de hand van een Dynamische Performance Analyse (DPA)
  • Aanleren van de globale probleemoplossingsgerichte cognitieve strategie Doel-Plan-Actie-Check aan de cliënt
  • Stimuleren van het ontdekken van domein-specifieke strategieën (DSS) door middel van begeleid ontdekken (guided discovery)
  • Therapeutische begeleidingstechnieken horende bij begeleid ontdekken
  • Technieken voor de transfer en generalisatie van het geleerde door de cliënt
  • Betrekken van de sociale omgeving van de cliënt
  • Hanteren van ondersteunende middelen zoals werken met een mediator en werkbladen
  • Evaluatie van de verandering in het handelen
  • Verwerken data in de vorm van een rapportage

Na de tweedaagse wordt verwacht dat elke deelnemer aan de slag gaat met een cliënt uit zijn/haar praktijksituatie. De gehele interventie wordt dan toegepast: doelbepaling, dynamische performance analyse, interventie en evaluatie om zodoende op de derde dag een casus te kunnen presenteren en toepassingsgerichte vragen te kunnen stellen.

De derde dag staat in het teken van het bespreken van eigen ervaringen en vragen aan de hand van de gepresenteerde casus, verdieping door extra toelichting en oefening, handvatten om de CO-OP Approach™ te implementeren in de eigen praktijkcontext.

 

Leerdoelen

Na de cursus CO-OP Approach™ heb je extra tools om:

  • Cliëntgerichte doelstellingen te formuleren
  • Het handelen van de cliënt in de context te analyseren en te beïnvloeden vanuit de persoon, de omgeving en de activiteiten
  • Actief leren bij de cliënt te bevorderen
  • Oplossingsgericht werken verder vorm te geven
  • Het geleerde en nieuwe taken in een andere context toe te passen te faciliteren
  • De CO-OP Approach™ te implementeren in de eigen praktijk

Doelgroep

De cursus is in de eerste plaats bedoeld voor ergotherapeuten werkzaam met cliënten die problemen ervaren bij het uitvoeren van dagelijkse (motorische) activiteiten ten gevolge van DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, leerproblemen, CVA. De workshop is ook geschikt voor andere hulpverleners werkzaam met de doelgroep.

Niveau en studiebelasting

Hbo werk- en denkniveau en verwachtte studiebelasting 18 uur studiebelasting, waarvan 12 uur voorbereiding naar verwachting voor uitwerken van eigen casuïstiek en formuleren vragen en/of bespreekpunten.


Cursusvoorwaarden

Zie cursusvoorwaarden

Docenten

 

 

Jolien van den Houten

Jolien van den Houten ontplooit vanuit Jolien.vandenhouten OT-activiteiten gericht op deskundigheidsbevordering van professionals in de vorm van trainingen, waaronder training in de CO-OP Approach™, dagvoorzitterschap en projecten gesitueerd in onderwijs en gezondheidszorg. Zij zet zich in voor de (internationale) Ergotherapie, het Nl-DCD netwerk en ICAN (International Cognitive Approaches Network).

  

 

Rianne Jansens

Rianne Jansens werkt sinds 2013 voor het Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg, waar ze zich richt op onderzoek naar de behoeften en evaluatie van technologische producten en zorgaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking. Ze nam deel aan het Europese COST action LUDI van 2014-2018 en momenteel onderzoekt ze 3D geprinte hulpmiddelen. Haar werk combineert ze met onderwijstaken in ergotherapie en post-hbo, met expertisegebieden in kinderen & jeugd en technologie in de zorg.

  

 

Laurens de Kroon

Laurens de Kroon is fysiotherapeut en gecertificeerd CO-OP instructeur. Sinds 2019 is hij werkzaam met kinderen en jongeren van 0-18 jaar, primair in het reguliere en speciale basisonderwijs in Denemarken en sinds 2021 in Nederland. Momenteel werkt hij op 4 basisscholen met kinderen met onder andere motorische ontwikkelingsachterstanden en leerstoornissen, maar ook met leerkrachten aan ontwikkeling van de dagelijkse praktijk in de klas.

Hiernaast is hij bezig met de Master Kinderfysiotherapie aan de HU.

Docenten

 

Jolien van den Houten

Jolien van den Houten ontplooit vanuit Jolien.vandenhouten OT-activiteiten gericht op deskundigheidsbevordering van professionals in de vorm van trainingen, waaronder training in de CO-OP Approach™, dagvoorzitterschap en projecten gesitueerd in onderwijs en gezondheidszorg. Zij zet zich in voor de (internationale) Ergotherapie, het Nl-DCD netwerk en ICAN (International Cognitive Approaches Network).

 

Rianne Jansens

Rianne Jansens werkt sinds 2013 voor het Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg, waar ze zich richt op onderzoek naar de behoeften en evaluatie van technologische producten en zorgaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking. Ze nam deel aan het Europese COST action LUDI van 2014-2018 en momenteel onderzoekt ze 3D geprinte hulpmiddelen. Haar werk combineert ze met onderwijstaken in ergotherapie en post-hbo, met expertisegebieden in kinderen & jeugd en technologie in de zorg.

 

Laurens de Kroon

Laurens de Kroon is fysiotherapeut en gecertificeerd CO-OP instructeur. Sinds 2019 is hij werkzaam met kinderen en jongeren van 0-18 jaar, primair in het reguliere en speciale basisonderwijs in Denemarken en sinds 2021 in Nederland. Momenteel werkt hij op 4 basisscholen met kinderen met onder andere motorische ontwikkelingsachterstanden en leerstoornissen, maar ook met leerkrachten aan ontwikkeling van de dagelijkse praktijk in de klas.

Hiernaast is hij bezig met de Master Kinderfysiotherapie aan de HU.

Contact

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

Ergotherapie Nederland

 

Scholing
Dit is Ergotherapie
Ergotherapeut zoeken Kennisplatform
Over Ergotherapie Nederland
Congressen en bijeenkomsten

 

Contact

 

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

 

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

 

 

 

 

 

 

Disclaimer | Privacy statement