Het Foto-interview is een vraag- en oplossingsgericht instrument om kinderen (vanaf 7 jaar) en jongeren te helpen hun eigen verbeterwensen te vertalen naar doelen. In deze training van een halve dag leer je het instrument toe te passen in jouw praktijk. Het instrument bestaat uit ruim 100 foto’s met dagelijkse vaardigheden op school, thuis en in de vrije tijd. Daarnaast bevat het 9 oplossingsgerichte coachingskaarten. Het instrument sluit aan bij taakgerichte behandelmethodes, als Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP approach). Het wordt in de landelijke richtlijn DCD (richtlijndatabase.nl, juli 2019) genoemd als geschikt instrument voor doelbepaling. Er zijn twee versies beschikbaar: voor kinderen in primair onderwijs (PO) en voor jongeren in het voortgezet onderwijs (VO).
Het Foto-interview is een product van Onderwijscentrum Leijpark Tilburg. Het instrument kan alleen aangeschaft worden als de training is gevolgd. Vanuit wetenschappelijke onderbouwing worden de interviewtechnieken en het afnameproces uitgelegd. Dit gebeurt met een presentatie, actieve werkvormen en casuïstiek uit de dagelijkse praktijk.
ProgrammaMiddag van 13:00 - 17:00 uur (Inloop 12:30 uur)
Praktisch
|
Als ergotherapeut leer je tijdens deze cursus:
Vooraf wordt een voorbereidingsopdracht toegestuurd, in de vorm van een Prezi en een inspiratiefilmpje.
13.00- 14.30 theoretisch kader, afname proces en werkvorm fotoselectie sessie 1
14.30- 14.45 pauze
14.45- 15.45 stappenplan sessie 2 met werkvorm coachingsvragen
15.45- 16.00 pauze
16.00- 17.00 toepassing en praktijkvoorbeelden voor ergotherapeuten
Het niveau van deze cursus is post-hbo.
Je hebt de opleiding Ergotherapie afgerond.
De studiebelasting bestaat uit 3,5 contacturen.
-Duijse van, M. Hoogerwerf, E. Hoop de, A.(2009). Wat wil ik nou zelf verbeteren? Foto-Interview helpt kinderen bij de keuze van de eigen hulpvraag. Nederlands Tijdschrift Ergotherapie. Nr. 4 2009. 25-27.
-Luijckx, J.(2020). Als spelenderwijs extra oefenen onvoldoende helpt. EM 2-2020. Over DCD behandeling en taakgerichte interventies vanuit doelen op participatieniveau.
|
| Annelies de Hoop
Na ruim 20 jaar ervaring als ergotherapeut in de kinderrevalidatie en het speciaal onderwijs, is zij sinds 2014 werkzaam als consulent bij Plein013. Dit is een samenwerkingsverband PO in Tilburg om basisscholen te ondersteunen bij de onderwijsbehoeften van leerlingen op het gebied van bewegen en gedrag. Daarnaast geeft zij vanuit haar eigen bedrijf, X11 ergotherapie & onderwijs, trainingen gericht op zelfsturing en motivatie (www.datkanx11.nl). Zij is lid van het landelijke netwerk DCD en het multidisciplinaire platform SchrijvenNL. Zij is mede ontwikkelaar van het Foto-interview en heeft een onderwijsmaster gevolgd. Ze heeft daarbij onderzoek gedaan naar de effecten van het Foto-interview op de motivatie van leerlingen in het basisonderwijs. In 2016 is dit onderzoek gehonoreerd met de onderzoeksprijs van Fontys-OSO. |
|
DocentenAnnelies de HoopNa ruim 20 jaar ervaring als ergotherapeut in de kinderrevalidatie en het speciaal onderwijs, is zij sinds 2014 werkzaam als consulent bij Plein013. Dit is een samenwerkingsverband PO in Tilburg om basisscholen te ondersteunen bij de onderwijsbehoeften van leerlingen op het gebied van bewegen en gedrag. Daarnaast geeft zij vanuit haar eigen bedrijf, X11 ergotherapie & onderwijs, trainingen gericht op zelfsturing en motivatie (www.datkanx11.nl). Zij is lid van het landelijke netwerk DCD en het multidisciplinaire platform SchrijvenNL. Zij is mede ontwikkelaar van het Foto-interview en heeft een onderwijsmaster gevolgd. Ze heeft daarbij onderzoek gedaan naar de effecten van het Foto-interview op de motivatie van leerlingen in het basisonderwijs. In 2016 is dit onderzoek gehonoreerd met de onderzoeksprijs van Fontys-OSO. |
Contact
Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht
E-mail
en@ergotherapie.nl
Telefoonnummer
030 2628356
Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.
Ergotherapie Nederland
Scholing
Contact
Ergotherapie Nederland
E-mail
|