Webinar Ergotherapie op school in relatie tot handschriftonderwijs

De enorme toestroom van kinderen met handschriftproblematiek zegt iets over een groter achterliggend probleem. Veel kinderen zijn in groep 3 nog niet klaar om te gaan leren schrijven en het lukt sommigen niet goed om met de bestaande methode te leren schrijven. Verdiep je in een nieuwe visie op handschriftonderwijs in theorie en praktijk, waarin de methode is aangepast aan het kind van deze tijd en voorkomen wordt dat het kind zich moet aanpassen aan de methode. Leer hoe je als ergotherapeut beter kunt aansluiten bij het kind en de klas.

Waarom dit webinar

Dit webinar is geschikt voor ergotherapeuten die werken met kinderen met handschriftproblemen op school. Hoe geef je je observatie, behandeling en advies vorm? Met oog voor participatie en inclusie. Leer meer over schriftanalyse. Hoe onderscheidt je of beweging, ruimte of vorm het probleem is bij een kind? Welke interventies zijn wanneer effectief? Wat draag je over aan de leerkracht en wat doe je zelf? Hoe kan de ergotherapeut het beste antwoord geven op de vragen van de leerkracht, over het betreffende individuele kind, maar ook vanuit de groep bezien? Hoe kan de ergotherapeut het meest efficiënt inhoud geven aan het beperkt aantal behandeluren?

Programma

 1 avond van 19:00 - 21:00 uur

 

Praktisch

  • 75,-  leden
  • 100,-  niet- leden
  • 2 accreditatiepunten
  • Bewijs van deelname
  • Online via ZOOM

Schrijf je hieronder in

Schrijf je hieronder in

Leerdoelen

  • Meer kennis over handschriftontwikkeling, handschriftonderwijs en ergotherapie. Meer achtergrond bij interventies tijdens de ergotherapie wat betreft handschriftproblemen. Omdat je meer kennis hebt, kun je beter vragen van leerkrachten beter beantwoorden zoals: Welke oefeningen kan ik het kind extra laten doen, pre-teaching of herhaling? Kun je ook eens kijken naar mijn hele klas?
  • Groep 3 is niet klaar om te gaan leren schrijven, wat kunnen we doen?
  • Kiezen we blokschrift of verbonden schrift? 
  • De schrijfhouding en pengreep van veel kinderen laat te wensen over. Wat kan ik doen?
  • Welke handschriftmethode adviseer je?
  • Hoe vaak moeten we nog schrijven in alle groepen?
  • Welke schrijfmaterialen adviseer je? 

Niveau van dit webinar

Het niveau van deze cursus is post-hbo.

Programma

  • 19:00 - Inleiding
  • 19:10 - Handschriftproblemen en ergotherapie
  • 19:30 - Urgentie vernieuwing handschriftonderwijs en de ergotherapeut
  • 19:45 - Korte pauze
  • 19:55 - Handschriftanalyse
  • 20:15 - Kiezen voor los of verbonden handschrift?
  • 20:30 - Kennismaking met Handiger handschrift
  • 20:45 - Ruimte voor vragen

Literatuur

Blijven we verbinden of laten we het los?' Een artikel over de voor-en nadelen van het verbonden schrift en blokschrift:' EM magazine 2019.


Cursusvoorwaarden

Zie cursusvoorwaarden

Docenten

 

 

Marjon van Sambeek

Marjon van Sambeek is Kinderergotherapeut en heeft veel kennis en ervaring opgebouwd binnen regulier en speciaal basisonderwijs op het gebied van handschriftproblemen. Zowel individuele als groepsbehandeling. Tevens auteur van 'Stimuleren van handigheid bij kinderen'. Medeauteur van het artikel: 'Blijven we verbinden of laten we het los? 'in het EM magazine 2019.

 

 

Hans Stroes

Hans Stroes heeft een scholings- en adviesbureau op het gebied van bewegen op de basisschool. Naast bewegingsonderwijs liggen zijn specialiteiten op het gebied van motorisch remedial teaching, fijne motoriek, spelen en handschriftonderwijs. Hij geeft al meer dan 25 jaar scholingen aan leerkrachten.

Docenten

 

Marjon van Sambeek

Marjon van Sambeek is Kinderergotherapeut en heeft veel kennis en ervaring opgebouwd binnen regulier en speciaal basisonderwijs op het gebied van handschriftproblemen. Zowel individuele als groepsbehandeling. Tevens auteur van 'Stimuleren van handigheid bij kinderen'. Medeauteur van het artikel: 'Blijven we verbinden of laten we het los? 'in het EM magazine 2019.

 

Hans Stroes

Hans Stroes heeft een scholings- en adviesbureau op het gebied van bewegen op de basisschool. Naast bewegingsonderwijs liggen zijn specialiteiten op het gebied van motorisch remedial teaching, fijne motoriek, spelen en handschriftonderwijs. Hij geeft al meer dan 25 jaar scholingen aan leerkrachten.

Contact

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

Ergotherapie Nederland

 

Scholing
Dit is Ergotherapie
Ergotherapeut zoeken Kennisplatform
Over Ergotherapie Nederland
Congressen en bijeenkomsten

 

Contact

 

Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht

 

E-mail
en@ergotherapie.nl

Telefoonnummer
030 2628356

Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.

 

 

 

 

 

 

Disclaimer | Privacy statement