In het najaar van 2022 is het Integraal Zorgakkoord ondertekend door partijen uit zorg, ondersteuning en welzijn. Samen werken deze partijen toe naar passende zorg en ondersteuning, samen met de patiënt, op de juiste plek en met de nadruk op gezondheid.
Mede uit het Integraal Zorgakkoord blijkt dat de zorg zich moet zich voorbereiden op grote veranderingen. Dat vraagt om samenwerken en kennisdelen. Uit dit besef is binnen IZa 'Passende zorg' ontstaan: een beweging van partijen in de zorg en ondersteuning om het dagelijks functioneren van de mens weer centraal te stellen en de zorg toekomstbestendig te maken.
Voor een toekomstbestendige zorg hebben de overheid, zorgverzekeraars, patiëntenorganisaties en paramedische beroepsgroepen bestuurlijke afspraken gemaakt voor de paramedische zorg. Dit akkoord (2019) werd medeondertekend door de leden van de federatie Paramedisch Platform Nederland (PPN), waar Ergotherapie Nederland deel van uitmaakt.
In de beweging naar deze 'passende zorg' zien we een grote rol weggelegd voor ergotherapeuten. Vanuit deze 'Bestuurlijke Afspraken Paramedische Zorg' zijn vervolgens diverse taakgroepen in het leven geroepen. Bekijk hier de schematische weergave.
Onderstaand een overzicht van de taakgroepen:
Thema
| Taakgroep
|
Kwaliteit van Zorg | Taakgroep 'Kwaliteit van Zorg' 1. Kennisvergroting en Onderzoek 2. Kwaliteit en Transparantie |
Digitalisering | Taakgroep 'Digitalisering' 1. Gegevensuitwisseling 2. Dataverzameling |
Organisatiegraad | Taakgroep organisatiegraad |
Informatie voor de patiënt | Taakgroep Informatie voor de patiënt |
In sommige gevallen zijn er vanuit de taakgroepen concrete acties of zelfs producten voortgekomen. In andere gevallen gaat het om het deelnemen aan overleggen en het beleid bepalen samen met andere betrokken partijen.
Per taakgroep geven we het doel, de mijlpalen die zijn bereikt, concrete acties en leden van de taakgroep. Zo schetsen we een beeld van hoe we voor ergotherapeuten gaandeweg werken aan Passende zorg.
Eén van de taakgroepen die voortkomen uit deze bestuurlijke afspraken is de Taakgroep Kwaliteit van Zorg, die zich sterk maakt voor een onderzoeksprogramma op het terrein van de paramedische zorg, met als doel het stimuleren van de kwaliteit en transparantie van deze zorg. Namens EN neemt Lucelle van de Ven deel aan deze Taakgroep Kwaliteit van Zorg. De taakgroep richt zich op twee onderdelen:
Binnen dit onderdeel wordt beroepsspecifiek onderzoek uitgezet naar kennisvragen uit de bestaande kennisagenda’s
en wordt er binnen het Meerjarig Onderzoekskader Paramedische Zorg (MOPZ) multi- en interprofessioneel
onderzoek uitgevoerd.
Onderzoek monodisciplinair:
Onderzoek multi-disciplinair:
Kwaliteit en Transparantie
Binnen dit onderdeel wordt gewerkt aan ontwikkeling van kwaliteitsstandaarden, (stroomlijning van) richtlijnontwikkeling en het verbeteren van de transparantie van de kwaliteit van zorg.
Lees meer hier over in de onderstaande artikelen:
Eén van de onderdelen van de Bestuurlijke Afspraken Paramedische Zorg is dat zorgverleners relevante informatie voor patiënten beschikbaar stellen. Daarnaast is het vanuit de ‘Wet Transparantie Zorgaanbieders’ voor zorgverleners verplicht om patiënten te informeren over wat er nodig is om een weloverwogen keuze kunnen maken. In dit kader heeft Ergotherapie Nederland informatie voor cliënten beschikbaar gesteld die je als ergtotherapeut goed kan inzetten om clienten optimaal te informeren:
Etalage-informatie voor de praktijkwebsite
Checklist ‘Etalage-informatie voor de patiënt op jouw website’
Cliënten goed informeren, dat willen we toch allemaal? Daarom hebben we samen met de Patiëntenfederatie Nederland deze checklist ontwikkeld. De onderdelen van deze checklist zijn zorgvuldig geselecteerd vanuit onderzoek en gesprekken met patiënten en zorgverleners. De checklist laat zien:
Wij hopen dat de praktische checklist je helpt om de informatie op jouw website goed af te stemmen op de behoeften van cliënten en te voldoen aan de Wet Transparantie Zorgaanbieders.
Campagne 'Samen beslissen'
Samen beslissen is een nationale campagne die loopt van september 2021 tot het voorjaar van 2023. Jij kunt eenvoudig meeliften op de landelijke aandacht voor Samen Beslissen, door jouw cliënten te laten zien dat jij ook achter het belang van Samen Beslissen staat. Om mee te doen aan de campagne is een toolkit beschikbaar waar je kant en klare materialen gratis kunt bestellen (denk aan posters, pennen en folders). In deze toolkit kun je ook zelf materialen ontwerpen. Je kiest dan zelf de boodschap en het gezicht op de poster of afbeelding voor social media. Zo kun jij meehelpen om de boodschap van de campagne te verspreiden. Gebruik voor de toolkit de volgende inlog: Gebruikersnaam: Hallocampagne, Wachtwoord: Ikdoemee
Op de website www.begineengoedgesprek.nl vind je tips voor jou en je cliënt.
Er is ook een filmpje ontwikkeld: ‘komt een therapeut bij de cliënt’ met ergotherapeut Patricia Verstraten.
Informatie over de meerwaarde van een ergotherapeut
Uit de koker van de Taakgroep 'Informatie voor de patiënt' is daarnaast een helder filmpje ontstaan: 'Wat kan de ergotherapeut voor jou betekenen'. Je kan dit filmpje gebruiken voor meerdere promotionele doeleinden. Bijvoorbeeld het plaatsen op de eigen praktijkwebsite als etalage-informatie voor patiënten. Het geeft een helder beeld van de toegevoegde waarde van een ergotherapeut.
Regionale samenwerking is een belangrijk thema binnen het programma de Juiste Zorg Op de Juiste Plek. De ervaringen die zijn opgedaan met PPN Regionaal bleken een goede voorbereiding voor de start van de Taakgroep Organisatiegraad. De belangrijkste opdrachten van deze taakgroep zijn:
Alles zelf doen is optellen, samenwerken is vermenigvuldigen
Lees ook het artikel 'alles zelf doen is optellen, samenwerken is vermenigvuldigen'over het organiseren van regionale samenwerking en de ervaringen van twee betrokken ergotherapeuten.
Er is een website in het leven geroepen voor het programma ‘Organisatiegraad in de paramedische zorg': www.organisatiegraad.nl Alle up-to-date activiteiten en informatie vind je op dit platform. Daarnaast kan je je als ergotherapeut inschrijven op het platform zodat je op de hoogte bent én kunt participeren in samenwerkingsverbanden in jouw regio. Daarnaast blijf je zo op de hoogte van trainingen en programmabijeenkomsten in jouw regio.
Bekijk hier de introductiefilm 'Samen sterk in de regio'.
Definities rondom samenwerken
Omdat er steeds vaker samenwerkingsverbanden ontstaan is er behoefte aan duidelijkheid rondom mono-, multi, inter, transdisciplinair en interprofessioneel samenwerken. Deze termen worden veel en door elkaar gebruikt. Ergotherapie Nederland heeft een document opgesteld met de definities van de verschillende vormen van samenwerken, zodat de termen eenduidig gebruikt worden:
In 2021 begon het programma Organisatiegraad, als onderdeel van de Bestuurlijke Afspraken Paramedische Zorg. Het programma werd gemaakt en was mogelijk dankzij de samenwerkende partijen KNGF, SKF, PPN (NVLF, EN, NVD, VVOCM en NVH), het ministerie van VWS en Zorgverzekeraars Nederland. Nu, in november 2024, nemen we met 25 samenwerkende regio’s afscheid op 23 december 2024.
De taakgroep digitalisering werkt aan digitale gegevensuitwisseling. Het is van belang dat er eenheid van taal tussen verschillende zorgverleners en dat duidelijk is welke onderdelen uit het dossier uitgewisseld moeten worden (bijvoorbeeld tussen huisarts en paramedisch zorgverlener). Buiten de bestuurlijke afspraken viel de ontwikkeling van de HASP-paramedicus richtlijn, maar dat is wel een belangrijke basis geworden voor de informatiestandaard. Eind 2022 is de taakgroep opgeheven. Sinds begin 2023 is het nieuwe programma opgestart met alle paramedische partijen. VWS heeft voor een periode van 5 jaar sudsidie verleent om de digitale gegevensuitwisseling verder te ontwikkelen. Sinds 2023 is het Programma
Ergotherapie Nederland werkt samen met de OVN, KNGF, NVD, NVH, NVLF en VvOCM aan het programma gegevensuitwisseling in de paramedische zorg. De zorg digitaliseert. Beschikbaarheid van gegevens helpt om beter zorg te verlenen. Denk aan het delen van informatie met huisartsen, paramedici onderling of medisch specialisten. Om zo de zorg goed op elkaar af te stemmen. En het risico op fouten tijdens bijvoorbeeld een overdracht of verwijzing te verkleinen. En het kan helpen in het declaratieverkeer. We kunnen de patiënt inzicht geven in diens dossier. We kunnen tijd besparen door informatie die al eens is uitgevraagd, te gebruiken.
Gezamenlijk gaan we de aankomende jaren aan de slag. We inventariseren de wensen, testen de haalbaarheid hiervan en gaan vervolgens aan de slag met de implementatie. We doen dit stapje voor stapje. Dit programma loopt tot 2027.
Zorgen voor betere digitale gegevensuitwisseling. Paramedici onderling en in het algemeen binnen de zorg. En uiteraard via PGO's voor de patiënten en cliënten. En daarmee verbeteren we de zorg voor iedereen.
Eind 2020 is de Richtlijn Gegevensuitwisseling huisarts-paramedicus gepubliceerd. Deze Richtlijn HASP-paramedicus beschrijft de onderlinge afspraken tussen huisartsen en paramedici over gegevensuitwisseling. Het beschrijft praktische afspraken. Zoals: ‘In welke situaties moet je een bericht sturen?’. En het beschrijft technische afspraken. Denk daarbij aan waar een informatiesysteem of verwijsapplicatie aan moet voldoen.
Deze afspraken maken de weg vrij om te starten met digitale gegevensuitwisseling. Hierbij is Nictiz een belangrijke samenwerkingspartner. Zij beheren standaarden die digitale informatievoorziening mogelijk maken. In juli 2023 heeft Nictiz een bèta-release ‘verwijsbericht van huisarts naar paramedicus’ gepubliceerd. Dit is een eerste stap in de gegevensuitwisseling. Van deze stap gaan we leren om telkens meer mogelijk te kunnen maken.
We gaan de bèta-release ‘verwijsbericht van huisarts naar paramedicus’ testen. En van deze test gaan we veel leren. Zo komen we tot een definitief vastgesteld verwijsbericht. Met dit bericht kunnen we toewerken naar brede beschikbaarheid van digitale verwijzing van huisarts naar paramedicus.
We werken aan zogenoemde ‘eenheid van taal’. Dit betekent dat we ziektes en aandoeningen namen geven die we vervolgens breed delen. Hierbij is Nictiz een belangrijke samenwerkingspartner. Zij beheren Snomed, dit is het systeem waarin alle termen worden beheerd.
Informatie beschikbaar maken in een PGO, een persoonlijke gezondheidsomgeving. Ook hier starten we een test. Dit doen we samen met Patiëntenfederatie Nederland. Om af te stemmen wat er wenselijk is. En uiteraard in afstemming met leveranciers, om te kijken wat er technisch mogelijk is. Daarmee leggen we een basis voor PGO-gebruik binnen de paramedische sector. Hierna gaan we stap voor stap uitbreiden naar meerdere soorten gegevensuitwisseling en andere functionaliteiten.
In december starten we een eerste bijeenkomst met leveranciers. Er zijn veel verschillende aanbieders. Met hen gaan we een verdere samenwerking opstarten. Bij deze projecten is een beleidsmedewerker van de Ergotherapie Nederland betrokken. Op gezette momenten wordt ook een beroep op ergotherapeuten gedaan.
Heb je een vraag? Neem contact op met beleid@ergotherapie.nl.
Dit programma wordt financieel ondersteund door het ministerie van VWS.
Door voortschrijdend inzicht zijn er nog een aantal taakgroepen gevormd in de BA PZ 19-22 periode: ‘Resultaatindex’ en ‘Substitutie en preventie’. Beide taakgroepen zijn in 2022 weer opgeheven en hebben mooie rapporten opgeleverd.
Resultaatindex: voor PPN is dit project heel recent afgesloten met een helder resultaat, een uniforme Resultaatindex paramedie. Hiermee is een goede basis gelegd voor een gestandaardiseerde aanpak binnen de paramedische zorg in de eerste lijn. Het is een goed instrument voor het meten en verbeteren van de kwaliteit van zorg en het vergroten van transparantie. Er zijn 3 thema’s geformuleerd met 1-2 indicatoren:
Contact
Ergotherapie Nederland
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht
E-mail
en@ergotherapie.nl
Telefoonnummer
030 2628356
Telefonische bereikbaarheid
Maandag tot en met vrijdag,
tussen 8.30 en 17.00 uur.
Ergotherapie Nederland
Contact
E-mail Telefoonnummer Telefonische bereikbaarheid
|